Pedersenbicycles | Pedersen Accessories | Pedersen framesizes |   Pedersen priceslist | History | Historie | Pedersenpeople | Tilbage/back
Mikael Pedersen blev født i 1855 i Fløng ved Roskilde. I 1929 døde han i de gamles by i København - fattig, ensom og fuldstændig ukendt i Danmark. Han blev begravet uden så meget som en gravsten. Alligevel var Pedersen en stor dynamisk opfinder og entreprenør. Men det var i England at Pedersen var kendt og værdsat - for hans opfindsomhed, cykler, gearsystemer, og maskiner.I det følgende fortælles om Pedersens liv - hans unikke cykel og de mange spændende opfindelser.

I sin ungdom arbejdede Pedersen på Maskinfabrikken i Maglekilde ved Roskilde. Her opfandt han en mælkecentrifuge og fik patent på sin enkle og geniale løsning. Patentet gav penge og Pedersen byggede hus i Marbjerg udenfor Roskilde. På den tid var den almindelige cykel nettop opfundet - og den blev kaldt “the safety” fordi den i modsætning til “væltepeteren” med det store forhjul, var mere sikker at køre på. Pedersen var en aktiv cyklist, men var utilfreds med kørekomforten og tidens cykelsadler. Pedersen begyndte at eksperimentere, og det endte med en helt ny type cykel - Pedersen-cyklen med den unikke og behagelige hængekøje-saddel. Københavns bymuseum har i sin samling en original Pedersen-cykel i træ - en af hans første eksperimenter. foto: Mads Rasmussen








I 1889 rejser Pedersen til England hvor han lærer den engelske fabrikant Lister at kende, der producerede mælkecentrifuger. I 1893 etablerer Pedersen sig i Dursley og samme år indleverer han sit første patent i England. Pedersen er velhavende og bor på den store ejendom Kingsley House i Dursley.

Cykelproduktionen i Dursley omkring 1907
- stellene hænger under loftet.



Bag Pedersen store hus fandtes en cykelbane - og her blev der eksperimenteret med mange modeller. På billedet øverst er det Pedersen der ligger på hjul af en Quatro-model (4) - bemærk størrelsen på bagerste kædetandhjul ! Den danske ingeniør Anders Mellerup fulgte Pedersen til England - og på billedet til venstre ses han på en sportsmodel af Pedersen-cyklen. Han var ikke bare højre hånd i det daglige arbejde - han vandt også mange cykelløb.
 



Pedersen var en utrættelig opfinder. Han konstruerede en damemodel - og et særligt “kjole-skørt” til tidens kvindelige cyklister. Cykelhistoriens første navgear - er konstrueret af Pedersen - i både 2 og 3-gears modeller. Han patenterede pedaler, maskiner til produktion af fælge og komponerede musik !


En af Pedersens meget specielle modeller var en militær folde-cykel. På billedet er det Pedersen - fuldt bevæbnet ! Modellen blev anvendt af den engelske hær i Boer-krigen i Sydafrika. Det danske militær viste ingen interesse for modellen - på trods af at Pedersen rejste til Danmark for at afsætte den.
I 1995 blev de jordiske rester af Mikael Pedersen flyttet fra Bispebjerg Kirkegård i København - og i Dursley i England blev han genbegravet ved en stor ceremoni. En af cykelhistoriens største opfindere havde endelig fået en gravsten. foto: Gus Scott-Exley
   


Mange af de originale Pedersen-cykler pryder i dag samlinger og muser verden over. Fra Australien til USA og Europa. Modellen til højre er en Gentlemens model Royal fra 1905 - her fotograferet foran værkstedet på Christiania.

 

Dursley Pedersen Sporting proposition, billede fra: www.v-cc.org.uk

Dursley Pedersencykler fra private samlinger i Danmark og Tyskland

klik for at se stor modelklik for at se stor modelklik for at se stor modelklik for at se stor modelklik for at se stor model

nr. 1 og nr.2 er fra Jesper Sølling samling, fra 1909

klik for at se stor modelklik for at se stor modelklik for at se stor modelklik for at se stor model

nr. 3 til nr. 10 er fra Kalle Kalkhoff & Gaby samling, den første er fra 1906,

nr. 11, ukendt data?

klik for at se stor modelklik for at se stor model

Pedersenbicycles | Pedersen Accessories | Pedersen framesizes |   Pedersen priceslist | History | Historie  | Pedersenpeople | Tilbage/back

Racing Pedersen, Stelbygger Lars Andersen, prototype fra 1986.

fotograf: Lars Andersen copyright. 4 fotos

klik for at se stor modelklik for at se stor modelklik for at se stor modelklik for at se stor model